Wednesday 28 September 2016
In het verleden heb ik verschillende foto-albums gemaakt met behulp van de HEMA-software. Zeer recent kreeg ik een klus op mijn schouders om een foto-album te maken als verrassingscadeau voor een bruidspaar. Meer dan 80 mensen hebben aan de inhoud van dat album bijgedragen. Gezien mijn eerdere ervaringen besloot ik weer met de HEMA-software te gaan werken, want die omgeving kende ik immers. Mijn ervaringen?
De download op 3 september duurde gruwelijk lang. Dat had me al aan het denken moeten zetten, achteraf gezien. Vervolgens waarschuwde de software me dat de tekst niet in het tekstvak paste. Ik heb daar oeverloos mee getest, en de waarschuwing bleef komen, ook als er maar een zin stond in een tekstvak ter grootte van een A4. Dus HEMA maar even gebeld. Ja meneer, dat is bekend hoor. Dat is een bug in de software en we zijn keihard bezig die te verhelpen. U kunt de melding negeren, want het komt echt goed in het album, hoor! Als u op de knop bekijk klikt ziet u de lay-out zoals die echt in het boek komt. Ik heb nog even de wenk gegeven dat HEMA misschien zo'n bekende bug op hun site kenbaar zou kunnen maken, maar dat hoefde niet van de mevrouw, want ze waren immers keihard bezig!
Een ander redactielid moest de door mij vervaardigde lay-out bekijken en goedkeuren, dus besloot ik het product online op te slaan, op de HEMA-Cloud dus. Als ik die versie bekeek waren ALLE tekstvakken volledig wit en niet transparant. Dus ook over foto's heen, lelijke witte vierkanten. Dus HEMA maar even gebeld. Ja meneer, dat is bekend hoor! Dat is een bug in de software en we zijn keihard bezig die te verhelpen. U kunt de melding negeren, want het komt echt goed in het album, hoor! U kunt beter niet gebruik maken van de Cloud-opslag en doorgaan met de lokale opslag. Als u daar op de knop bekijk klikt ziet u de lay-out zoals die echt in het boek komt. Kon ik dus een pagina of 5 opnieuw opmaken want die stonden nog niet in mijn lokaal opgeslagen versie. Tweede foutje bedankt. Ook deze bekende bug werd nergens op de site van HEMA vermeld. Bovendien komt hiermee deze zinsnede op hema.nl te vervallen: Een fotoboek, gemaakt met de Mac of PC software kun je dus ook onderweg op je iPad openen of verder aan gaan werken, of deze taalkundig ook interessante op hun website: Maak met de software en open je product waar ook ter wereld online.
Op donderdag 8 september heb ik het eindresultaat opgestuurd naar HEMA om te laten drukken. Daar staat ongeveer 5 werkdagen voor, en verzending binnen 5-10 werkdagen. Op donderdag 15 september heb ik op een voorgevoel HEMA maar weer eens gebeld hoe het zat met de levering. Ja meneer, daar hebben we een probleempje. Er is een grote storing met de machine, dus kunnen we niet zeggen wanneer geleverd kan worden.
Hallo??? Bruiloft, verrassingcadeau, weet je nog wel??
Op vrijdag 16 september heb ik HEMA een mail op poten doen toekomen, waarin ik uitlegde dat ik vertraging van de levering onacceptabel vind. HEMA geeft geen antwoord. Op zaterdag 17 september per mail opgemerkt dat ik graag per omgaande een reactie van hun kant tegemoet zie. HEMA geeft geen antwoord.
Op zondag 18 september heb ik op Facebook op de wall van HEMA een bericht geschreven. Datzelfde bericht heb ik ook als Privebericht gestuurd op Facebook.
Op 19 september nog maar eens gebeld. Men bevestigt de problemen met de machine en geeft aan dat men niet kan zien wat de status van de order is. Er wordt tevens aangegeven dat we ons nog binnen de 10 dagen levertijd is en dat er dus eigenlijk niets aan de hand is. Oftewel: wat zeurt u nu eigenlijk??
Op woensdag 20 september een reactie op Facebook. Order is gereed.
Boek opgehaald. Kwaliteit inbinden van een vlakliggend fotoboek is bedroevend.